אחת השאלות ששמענו לא מעט מאז הקמנו את החברה, היא איפה טרנספורמציה דיגיטלית פוגשת ענפי שירות כמו ביטוח, תיווך נדל”ן או שירותי משפט ועריכת דין.

תפקידו של שיבוש טכנולוגי

התשובה שלנו תמיד תהיה “חפשו את השיבוש הטכנולוגי” או במונח המוכר יותר בעולמות הסארטאפ –  Disruption. בתעשיות רבות אנחנו רואים כיצד שיבוש טכנולוגי מחייב עסקים ותיקים לחשוב מחדש על הדרך שבה הם מתנהלים, מתקשרים עם לקוחות, מוכרים ועוד ועוד.

בבנקאות, אנחנו כבר מכירים את אפליקציות התשלום של הבנקים, והבנקאות הדיגיטלית – אבל הבנקים כנראה לא היו פועלים לפתח כלים דיגיטליים וניידים אם לא היו רואים את הלחץ מכיוון תעשיית ה”פינטק” – עולם השיבוש הטכנולוגי שהוליד כלים כמו גיוס המונים, מטבעות קריפטוגרפיים, מסחר אלגוריתמי ועוד. אלה גרמו לבנקים להבין שעליהם להתקדם עם הזמנים והטכנולוגיה, או לאבד נתחי שוק לטובת תעשייה חדשה.

גם חברות הביטוח נאלצו להנגיש כלים דיגיטליים ללקוחות – בין אם דוחות וטפסים מקוונים, ובין אם אפליקציות ביטוח ומודלים חדשים בעולמות הביטוח (ע”ע כמעט כל פרסומת לביטוח רכב בשנה האחרונה) שמציעים הצעת מחיר דרך אפליקציה בנייד; תמחור אטרקטיבי מבוסס אלגוריתם וכמה שאלות פשוטות שהלקוח עונה עליהן באתר; ועבור לפתיחת תביעה על תאונה באופן מקוון דרך אפליקציה. חלק מהשינויים נולדו מתחרות, אחרים נולדו מרגולציה, אבל כל השינויים האלה מפעילים לחץ למשל על סוכני הביטוח שנאלצים להתמודד עם דרישות מתקדמות של הלקוחות. לא יעזרו לסוכני הביטוח המחאות נגד סרטוני הפרסומת בהן מככבת שני כהן בתור הפקידה של “שוקה”, סוכן הביטוח. במקום להתעסק במיתוג של המתחרה, הם נאלצים להכיר בעובדה שהלקוחות פשוט דורשים יותר. עם או בלי שני כהן.

הלקוחות רוצים שירות נגיש דיגיטלית – באי-מייל, בווטסאפ, בפייסבוק, באפליקציה או באתר ידידותי ויעיל – הם לא רוצים להתעסק במילוי אינסופי של טפסים, שליחה בפקסים, ובוודאי שלא במרדף אחר נותן השירות.

הלקוחות רוצים שירות נגיש דיגיטלית – באי-מייל, בווטסאפ, בפייסבוק, באפליקציה או באתר ידידותי ויעיל – הם לא רוצים להתעסק במילוי אינסופי של טפסים, שליחה בפקסים, ובוודאי שלא במרדף אחר נותן השירות. לא כשהם צריכים סיוע בזמן תביעה, ובוודאי שלא בזמן שהם קונים את השירות ומשלמים עליו. אז השיבוש אולי מתחיל מול חברות הביטוח הגדולות, אבל הן דואגות לעצמן ולהשרדותן – קצת פחות לסוכנים. האתגר של סוכני הביטוח אם כך הוא כיצד להשאר רלוונטיים – להציע ללקוחות שירות טוב יותר, תחרותי, מתקדם. כיצד לגייס את שלל הכלים הטכנולוגיים הקיימים לטובת הפעילות שלהם בצורה יעילה ואופטימלית עבור העסק והלקוחות.

בתיווך נדל”ן כבר שנים אנחנו חווים שיבוש, החל מאתרי פרסום נכסים כמו יד2 או הומלס הותיקים. דרך אתרי מידע לרוכשים/קונים/משקיעים כמו מדל”ן, עבור באתרים המאפשרים השכרת נכסים לטווח קצר ומודלים עסקיים חדשים להשקעות בנדל”ן, ניהול נכסים ועוד (זוכרים את AIRBNB, Booking.com?הם לא משבשים רק את תעשיית התיירות…).

וגם בעולמות המשפט הטכנולוגיה לא נחה על שמריה. יישוב סכסוכים מקוון ומבוסס אלגוריתם (ODR) מקצר תהליכי גישור וישוב סכסוכים וחוסך שעות בבתי משפט. זה נהדר למתדיינים ומוריד עומס על מערכת המשפט, אך על הדרך הוא גם מוריד את שעות השירות לחיוב (billable hours) של עורכי דין – מודל עסקי מהותי בעולם המשפט – אם אלגוריתם עושה בשעה מה שעשוי לקחת לעורכי דין עשרות ומאות שעות עבודה. וזו רק דוגמה אחת מעשרות השיבושים המגיעים מצד תעשיית ה- legaltech או lawtech (האחרון נשמע ונראה הרבה יותר טוב באנגלית מאשר בעברית – לא-טק? לואו-טק? לו-טק? אולי בכלל חוק-טק?). שיבושים אלה משפיעים, וימשיכו להשפיע, על הדרך שבה עורכי דין ופירמות משפטיות מנהלים את עסקיהם.

התשובה לשיבוש טכנולוגי היא טרנספורמציה דיגיטלית

התשובה לשיבוש לא יכולה להיות התעלמות, הכחשה של השינויים והדחקה של העתיד. כמו בחיים עצמם, שינוי לא חייב להיות טראומתי ומזיק, הוא יכול להיות תמריץ לחשיבה מחדש, לצמיחה והתפתחות. אז נכון, לא לכל עסק יש את המשאבים של הבנקים וחברות הביטוח הגדולות – אבל זה רק אומר להיות יותר יצירתיים וחדשניים בדרך שבה מתמודדים עם השינוי. טרנספורמציה דיגיטלית היא בסך הכל התמודדות אדפטיבית עם שינויים בעולם העסקי, ומנסיוננו – היא יכולה להיות גם תהליך כיפי ומעצים לכם ולעסק.

למקרה שתהיתם, אנחנו לא חושבים שסוכני ביטוח, שירותים פיננסים, מתווכי נדל”ן או עורכי דין עומדים להעלם מהמפה. אנחנו פשוט מאמינים שהם יתפתחו, ישתנו, יתקדמו. אלה מהם שיקדימו לאמץ את השינויים גם ירוויחו מכך (וגם אנחנו, לקוחותיהם).

אם אתם רואים את השיבוש סביבכם אל תחכו. עשו משהו למנף את השינוי לטובת העסק שלכם. דברו איתנו.